Nieuws
0

Koolstofvezel chassis voor Alfa Romeo 4C

Mischa Brendel

TenCate, fabrikant van geavanceerde materialen, levert voor de monoqocue van de nieuwe Alfa Romeo 4C sportwagen het koolstofvezel prepreg (pre-impregnated, vooraf geïmpregneerd) materiaal.

Een monocoque is een structuur waarbij de buitenhuid de dragende constructie vormt; een inwendige dragende constructie ontbreekt hierbij. Een voorbeeld hiervan uit de natuur is een ei. Door de koolstofvezel monocoque van TenCate neemt het gewicht van de auto aanzienlijk af, al noemt het bedrijf geen getallen.

TenCate Advanced Composites in Langley Mill (Groot-Brittannië) produceert het materiaal, dat vervolgens wordt toegepast door de Adler Group in Ottaviano (Italië). Frank Meurs, groepsdirecteur TenCate Advanced Composites: ‘De ontwikkeling van een monocoque in deze leveringsomvang is heel belangrijk. In die grootte is er niet eerder een koolstofvezel monocoque geproduceerd.’ Ter vergelijking met de monocoque die de Alfa Romeo 4C krijgt, noemt Meurs de McLaren MP4-12C sportwagen, die een chassis heeft dat volledig uit koolstofcomposiet is gebouwd.

Ook Paolo Scudieri, directeur van de Adler Group, is enthousiast: ‘We zijn trots op deze samenwerking met TenCate. We zijn er zeker van dat deze overeenkomst zal leiden tot belangrijke technologische ontwikkelingen en efficiëntie in de logistiek, waardoor het product nog concurrerender wordt’.

De verwachte verkopen van de Alfa Romeo 4C liggen op maximaal drieduizend auto’s per jaar. Vanwege deze grootte zijn beide partijen overeengekomen het composietmateriaal ook lokaal te gaan produceren. Meurs: ‘Momenteel gaan er regelmatig volle vrachtwagens richting Italië. Als we op locatie produceren, kunnen we veel beter voldoen aan de ‘just-in-time’ eisen en wordt de productie van de auto veel efficiënter.’ Hiervoor hoeft er op locatie geen nieuwe fabriek te worden gebouwd, stelt Meurs.

Onderwerp: Vervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten