Nieuws
0

Kort nieuws ingenieursbureaus

Benno Boeters

Grondwater in kustdelta’s – Brug De Zaag – Geotechnisch onderzoek – Simulatie ERTMS – Betonprijs 2015 – Renovatie AvL-ziekenhuis

Arcadis en het kWR Watercycle Research Institute (een samenwerkingsverband van de tien Nederlandse drinkwaterbedrijven) gaan samenwerken in .

Iv-Infra ontwierp de nieuwe brug die op 14 november is geplaatst bij Krimpen aan de Lek, gemeente Nederlek. De nieuwe brug is een vakwerkbrug met een rijstrook voor autoverkeer en een strook voor fietsers en voetgangers. Voor Waternet, het drinkwater- en afvalwaterbedrijf in Amsterdam, Amstel, Gooi en Vechtstreek, voert Iv-Infra risicoanalyses uit binnen het onlangs afgesloten driejarige raamcontract. In stedelijk gebied gaat het om risico’s bij werk aan waterleidingen of riolering voor gebouwen of objecten; daarbuiten gaat het om risicobeheersing bij dijkverbetering en minimaliseren van schade.

Voor de kust van Equatoriaal Guinea (West-Afrika) doet Fugro voor Ophir geotechnisch onderwateronderzoek bij het , westelijk van het eiland Bioko. Drie schepen, de Fugro Searcher, de Fugro Scout en de Fugro Frontier, gaan er aan de slag met hun autonomous underwater vehicles. Ophir wil in dat gebied infrastructuur voor drijvende lng-installaties aanleggen. Fugro zet nog een schip in voor de speurtocht naar het vermiste vliegtuig MH370. De Havila Harmony gaat met de onderwaterrobot Echo Surveyor VII zoeken in de zuidelijke Indische Oceaan. Net als bij de twee andere schepen die het vliegtuig proberen te vinden, is de onderwaterrobot uitgerust met sonar en een camera waarmee het tot 4.500 m diepte kan zoeken.

Railinfra Solutions, een samenwerking tussen Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos, heeft zijn ingesteld op het nieuwe Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS. OpenTrack is het simulatiemodel voor de gehele Nederlandse railinfrastructuur en alle treinbewegingen. In Comea worden meer gedetailleerde, lokale berekeningen van rij- en opvolgtijden uitgevoerd.

Witteveen+Bos kwam bij de Betonprijs 2015 in twee categorieën als uit de bus, met het ontwerp voor de Verlengde Waalbrug in Nijmegen en met de Willem van Oranjetunnel bij het nieuwe treinstation in Delft. De Verlengde Waalbrug over de nieuwe nevengeul van de Waal bij Lent heeft een complexe en slanke vorm en het project kwam onder flinke tijdsdruk tot stand. De Willem van Oranjetunnel en een deel van het ondergrondse treinstation Delft zijn in februari in gebruik genomen.

Voor de op 26 november geopende in Amsterdam, leverde Deerns het ontwerp, het installatietechnisch advies en de begeleiding bij het ontwerp voor medisch-technische gebruikersvoorzieningen. Het aantal operatiekamers is verdubbeld naar twaalf. Nieuw is de hybride operatiekamer waar ook ruimte is voor medisch onderzoek.

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten