Henk Tolsma
- Elektrische Phaeton
- Volgzame vorkheftruck
- Retrofit waterkracht
- Duitslanddag
- Cruiseschip met kartbaan
Volkswagen stopt met de productie van de . VW is er niet in geslaagd van haar topmodel een succes te maken. Van de Phaeton – instapprijs € 89.500 – zijn in veertien jaar slechts
84.235 stuks verkocht, waarvan de meeste in China. De noodzaak geld te besparen vanwege dreigende claims door het dieselschandaal heeft de Phaeton mede de das omgedaan. Volkswagen meldt overigens dat het model in 2019 zal terugkeren als elektrische limousine.
Een vorkheftruck die als een hond zijn baas volgt. Dat doet ‘’ van vorkheftruckfabrikant Still. De magazijnbediende kan zich volledig op het verzamelen van goederen concentreren, de Neo rijdt autonoom dankzij laser- en motion-tracking-sensoren. Bij het begin van een ronde meldt de magazijnbediende zich bij Neo, die vervolgens zijn baasje volgt op instelbare afstand. De Neo kan tot twee ton vracht vervoeren en rijdt met een maximale snelheid van 12,5 km/h. Hij komt halverwege dit jaar op de markt en kost € 30.000.
Waterkracht wekt 20 % van de duurzame stroom in Duitsland op. Vanwege planologische bezwaren – grote waterbekkens en stuwdammen – zullen er nauwelijks nieuwe waterkrachtcentrales bij komen, maar het potentieel kan worden uitgebreid door modernisering van bestaande installaties. Dat gebeurt nu bij het uit 1933 stammende Rheinkraftwerk Albbruck-Dogern op de Duits-Zwitserse grens, de één na grootste van de elf centrales in de Rijn. De vervanging van de huidige drie turbines (totaal vermogen 84 MW) door nieuwe, en vernieuwing van pompen en generatoren verhoogt de jaarlijkse opwekcapaciteit – afhankelijk van de watertoevoer, vorig jaar 449 GWh – met zo’n 10 %.
De Duits-Nederlandse Kamer van Koophandel houdt op donderdag 29 september in de Fabrique in Maarssen voor de tweede keer een ‘’. Ondernemers die hun kennis van de Duitse markt willen vergroten kunnen zich hier laten informeren. Standhouders zijn organisaties en bedrijven die Nederlandse ondernemers kunnen adviseren over zakendoen in Duitsland, bijvoorbeeld op het gebied van branche-, juridische of fiscale expertise.
De Meyer Werft in Papenburg gaat een (zie afbeelding) bouwen voor de Amerikaanse rederij Norwegian Cruise Line (NCL). Er gaan elektrische karts rijden op een traject dat over twee dekken loopt. Ook komt er een autoscooter aan boord, evenals F1-simulatoren. De Norwegian Joy, 163.000 ton, 326 m lang, wordt over een jaar afgeleverd. Het schip is speciaal bedoeld voor de Chinese markt. ‘China vormt de toekomst van de cruisemarkt’, aldus de NCL-ceo op 5 april bij de kiellegging.