Henk Tolsma
- Koolstof-metaalcombinaties
- Zeldzame aarden oogsten
- Afvalwarmte benutten
- Nooit meer spookrijden
- Iinspectie per drone
Koolstof-metaalcombinaties
Componenten uit de aandrijflijn van auto’s zullen in de toekomst bestaan uit een combinatie van koolstofvezelcomposieten en metaal. Lange assen zijn dan van koolstofvezel, omdat dit materiaal in één richting heel sterk is. Maar lagers en koppelingen tussen assen zullen van metaal blijven, want dit weerstaat belastingen in alle richtingen. , hoogleraar lichtgewicht constructies van de TU Chemnitz. Koolstofvezel biedt zicht op gewichtsbesparingen van 30 à 50 %. De productiesnelheid van koolstofvezelcomponenten – enkele dagen – is nu echter nog veel te laag voor praktische toepassing.
Planten als maïs en koolzaad . Dat gebeurt des te meer als ze worden verbouwd in bijvoorbeeld het Duitse Erzgebirge, waar deze stoffen in hogere concentraties in de bodem zitten. Geo-ecoloog Oliver Wiche van de TU Freiburg onderzoekt welk groen het best deze grondstoffen vastlegt. Na drie oogsten blijkt dat riet en gierst vooral germanium oogsten, olifantsgras en zonnebloemen doen dat met zeldzame aarden. Wiche onderzoekt ook hoe de planten voor deze oogst kunnen worden geoptimaliseerd.
Industriële afvalwarmte biedt een groot potentieel om het stroom- en gasverbruik terug te dringen. Dat is ook het doel van het Zwitserse , uitgevoerd door IBM Research in Rüschlikon en de Hochschule für Technik Rapperswill. In dit kader wordt een nieuw type adsorptiewarmtepomp ontwikkeld, die in plaats van stroom warmte van 60 °C als aandrijfenergie gebruikt. De onderzoekers mikken voor het adsorbermateriaal op een koolstof-silicaatlegering. Water dient als koudemiddel. Er wordt al getest met een demonstrator die 10 kW koude en 30 kW warmte levert.
Bosch introduceert in 2016 een app-gebaseerd systeem voor automobilisten dat binnen 10 s . De app op de mobiel van een chauffeur meldt voortdurend zijn positie (gps, nauwkeurigheid 10 m) aan een datacentrum met een precieze digitale kaart. Blijkt daaruit dat de auto zich op de verkeerde weghelft bevindt, dan krijgt de chauffeur een waarschuwing op zijn mobiel, evenals alle tegemoetkomende auto’s – voorzover zij de app ook op hun mobiel hebben. Duitsland telt jaarlijks tweeduizend spookrijders.
Een octocopter – drone met acht rotors – doet, voorzien van camera, dienst als bouwinspecteur bij de bouw van appartementen en een kleuterschool in München. Andere technische toepassingen van de zijn in voorbereiding. Dat betreft bijvoorbeeld inspectie van windturbinebladen op zee, controle op scheuren in stuwdammen, oogstbewaking, of – met warmtebeeld-camera –thermografie.