Henk Tolsma
Kort technisch nieuws van onze Oosterburen.
Een acht verdiepingen hoog wekt per jaar meer energie op dan de bewoners verbruiken. Het lange en smalle gebouw (160 x 9 m) telt op dak en zuidgevel 1.330 zonnecollectoren. De opgewekte stroom wordt zoveel mogelijk direct in huis verbruikt, de rest gaat naar een lithiumijzerfosfaatbatterij in de kelder. In het riool onder het gebouw ligt een 60 m lange warmtewisselaar. De uit het afvalwater teruggewonnen warmte wordt toegevoerd aan een warmtepomp, die het gebouw verwarmt en van warm water voorziet.
In Duitsland is nog geen sprake van een Energiewende, hooguit een Stromwende, aldus de Duitse verwarmingsindustrie in een publicatie. Van een – de warmtevraag betreft een derde van het energiegebruik – is nog geen sprake. De 20,7 miljoen installaties voor verwarming van huizen en gebouwen bestaan voor 90% uit gas- en olieketels. Slechts zo’n 10 % is duurzaam. Dat betreft thermische zonnecollectoren en biomassaketels.
Hamburg bouwt een spectaculaire nieuwe muziektempel. De bestaat uit een concertzaal, een hotel en een inpandige promenade op 37 m hoogte. Een 82 m lange, gebogen roltrap leidt daar naar toe. Bijzonder aan de concertzaal wordt de aan het plafond hangende 50 ton zware en uit 10.000 gewelfde gipsplaten bestaande reflector, die de akoestiek verbetert. De in 2007 gestarte bouw geldt inmiddels als ‘Skandalprojekt’: hij zou al in 2010 worden opgeleverd, maar dat wordt begin 2017. De kosten, oorspronkelijk begroot op € 77 miljoen, zijn inmiddels gestegen naar € 789 miljoen.
In de eerste helft van dit jaar zijn op het Duitse deel van Noord- en Oostzee 422 windturbines met een opgesteld vermogen van 1.765 MW op het elektriciteitsnet aangesloten. Op zee leveren nu 668 windmolens met een vermogen van 2.778 MW stroom. Eind 2015 zal dat gestegen zijn tot 3.300 MW. Dat is de helft van het voor 2020 geplande vermogen van 6.500 MW offshore windenergie.
De eerste autonome auto’s kunnen al in 2020 op de weg verschijnen, maar volgens onderzoekers van het Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt . Zij werken daarom aan een systeem om degene op de chauffeurspositie – die zit te gamen, te bellen of te internetten – per tablet of smartphone te waarschuwen dat hij het stuur over moet nemen. Gebeurt dat na tweemaal waarschuwen niet dan remt de auto zelf af.