Nieuws
0

Kort nieuws uit Duitsland

Henk Tolsma

  • Viaduct Schraudenbach stort in
  • 3D-geprinte prothesen
  • Test autonoom rijden in stad
  • Verwarming uit kolenmijn
  • Lego kolengraver

Een deel van het in aanbouw zijnde viaduct Schraudenbach van de snelweg A7 bij Würzburg stortte woensdag 15 juni in. Een 40 m lang segment tussen twee pylonen stortte vanaf een hoogte van 22 m naar beneden. Bij het ongeval waren twintig bouwvakkers betrokken; een ervan overleed. Op het moment van instorten werd er beton op het betreffende segment gegoten. Men zoekt de oorzaak in een bouwfout: de enigszins excentrische ligging van de betonschaal – overigens slechts enkele millimeters – waarin  het beton werd gestort. Bij toenemend gewicht ontstaat dan kans op breuk. Het onderzoeksrapport verschijnt over een half jaar.

Duitse prothese-producenten schakelen over op 3d-printen. Bij kunsttanden is dat al volop gaande, maar het gebeurt nu ook voor hand- en voetprothesen Wereldmarktleider Ottobock uit Duderstadt print bijvoorbeeld twee titanium vingers voor een kunsthand. Voor het maken van compleet geprinte prothesen is de sterkte van geprinte werkstukken echter nog onvoldoende. Dat geldt vooral voor het deel dat aan de stomp gehecht moet worden. Hiervoor moeten 3d-printers glasvezel- en koolstofvezelcomposieten kunnen verwerken. Ottobock experimenteert daarmee.

Duitsland gaat autonoom rijden ook in de stad testen. Het gebeurt momenteel al op Autobahn A9 tussen München en Nürnberg, maar vanaf 2018 kunnen autonome auto’s, geavanceerder dan nu, vanaf die A9 Ingolstadt inrijden. Een 1,5 km lange route tussen de afslag Ingolstadt-Süd en de Audi Innovation Campus wordt momenteel van sensoren, camera’s en meetapparatuur voorzien. Audi en ook Daimler rijden al met zelfsturende auto’s in steden in de VS – ook op speciaal hiervoor geschikt gemaakte routes.

In Duitsland lopen enkele projecten om gebouwen te verwarmen met grondwater uit stilgelegde kolenmijnen. Openbare gebouwen in Bochum krijgen via warmtewisselaars en warmtepompen hun warmte van water uit de Robert Müser-mijn. De mijn Prosper-Haniel in Bottrop wordt hiervoor gereedgemaakt. De temperatuur van dit water bedraagt, afhankelijk van seizoen en bodemgesteldheid, tussen de 30 en 70 °C. Duitsland telt 140 mijnschachten die voor dit doel geschikt zijn.

Lego brengt per 1 augustus in haar Technic-serie het tot nu toe grootste model uit: een kolengraver voor een dagbouwmijn. In werkelijkheid zijn dit al immense machines, maar het Lego-model mag er ook zijn: 72 cm lang en 41 cm hoog. Het telt maar liefst 3.929 bouwstenen. De kolengraver is een ontwerp van de Duitser Markus Kossman, die ook Lego-bouwdozen van helikopters en racewagens op zijn naam heeft staan.

Onderwerp:
BouwCiviele TechniekDuurzaamheidMilieu

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten