Mark van Baal
OrangeGas, leverancier van groen gas voor auto’s die op aardgas rijden, gaat zijn netwerk de komende anderhalf jaar uitbreiden naar ruim vijftig tankstations. Hiermee krijgt groen gas landelijke dekking.
Groen gas heeft dezelfde chemische samenstelling als aardgas, maar is geproduceerd door het vergisten van afval, rioolslip of mest. In Nederland wordt op dit moment groen gas opgewekt op twee grote vuilstortplaatsen in Tilburg en Wijster, bij een enkele waterzuivering en door boeren die mest vergisten. Producenten die dit gas in het Nederlandse aardgasnet pompen, mogen groen gas certificaten verkopen aan gasleveranciers. Deze kunnen met zo’n certificaat een bepaalde hoeveelheid grijs gas (uit het aardgasnet) verkopen als groen gas.
Â
OrangeGas kreeg van het Ministerie van Economische Zaken een subsidie van 2,5 miljoen euro voor 36 locaties. Concurrent CNG Net, een dochter van bouwconcern Ballast Nedam, kreeg subsidie voor vijftien vulpunten. De investering in een aansluiting op het aardgasnet – een compressor die het aardgas samenperst, een buffer, filters, drogers en een vulstation – wordt door de subsidie rendabel. ‘Het is een jonge markt’, zegt Pelle Schlichting, directeur en één van de oprichters van OrangeGas. Er wordt nog weinig gas verkocht op de stations, vanwege het geringe aantal auto’s dat op aardgas kan rijden. Zodra de volumes omhoog gaan, kan groen gas zonder subsidie, zo is zijn overtuiging. Eind 2011 moet iedere automobilist een tankstation kunnen vinden binnen een straal van zo’n twintig kilometer.
Â
Autofabrikanten als Volkswagen, Mercedes en Fiat en leveren standaard auto’s met een benzine- en een gastank voor Compressed Natural Gas (CNG),niet te verwarren met autogas LPG. Rijden op aardgas is in Duitsland en Italië namelijk de normaalste zaak van de wereld. ‘In Italië zijn meer dan zeshonderd vulstations en rijden meer dan een half miljoen auto’s met aardgastank rond’, zegt Schlichting. Groen gas kost, net als aardgas, ongeveer € 0,75 per kilogram, waarmee een auto ongeveer twintig kilometer rijdt. Een auto die op aardgas of groen gas kan rijden, kost vijfhonderd tot een paar duizend euro meer dan een dieselversie.