Mischa Brendel
- Drie tanks leeg
- Slecht weer bemoeilijkt operatie
Het leegpompen van de Flinterstar door sleepbootbedrijven Smit en Multraship, verloopt niet zonder problemen.
Op 6 oktober kwam het Nederlandse vrachtschip voor de Belgische kust in aanvaring met de gastanker Al Oraiq, die voer onder de vlag van de Marshalleilanden. Waar de Al Oraiq nog naar de haven van Zeebrugge kon worden gesleept (wel met flinke schade), zonk de Flinterstar, waarna deze vastliep op een zandbank.
Al snel bleek dat de Flinterstar olie lekte. Het schip had oorspronkelijk 125 ton dieselolie en 427 ton zware olie aan boord. Om te voorkomen dat het natuurgebied het Zwin in gevaar zou komen, werd er in de nacht van 6 op 7 oktober een zanddam opgeworpen.
Inmiddels werkt er een behoorlijke vloot aan het leegpompen van de Flinterstar. Multraship zet de Cormorant (een drijvende bok), de Multrasalvor (een multicat) en de Multratug 29 (een sleepboot) in. Smit werkt met sleepboot de Union Emerald. Daarnaast bekommeren het voorraadschip Vos Sympathy van Vroon, de HEBO-Cat 7 van HEBO en het reddingsschip Offshore Beaver van Offshore Wind Services zich om het wrak.
‘De tank voorop het schip, die boven het water ligt, hebben we gisteravond laat leeggepompt’, liet Smit-woordvoerder Arno Schikker op 12 oktober weten. Dat het leegpompen van het schip geen gemakkelijke taak is, bleek de volgende dag, toen alle activiteiten rondom de Flinterstar gestaakt moesten worden vanwege het slechte weer.
Oorspronkelijk zou het leegpompen op zaterdag 17 oktober worden hervat, maar toen bleek dat de lading olie verschoven was, waardoor duikers de pompen niet konden aansluiten. Diezelfde dag meldde de Belgische staatssecretaris van Noordzeezaken dat alle gaten in de tanks van de Flinterstar waren gedicht. Later die avond lekte het schip toch weer olie, vermoedelijk omdat er nieuwe gaten zijn ontstaan door het schuiven van het vrachtschip op de bodem van de Noordzee.
Op zondag 18 oktober konden de pompwerkzaamheden worden hervat en die avond wist men de olie uit tank 3 te verwijderen. Ook leek het nieuw ontstane olielek in de Flinterstar weer onder controle.
Momenteel zijn drie van de vijf olietanks leeggepompt en is ook de machinekamer van het vrachtschip van olie leeggepompt. Duikers probeerden afgelopen dinsdag een pompaansluiting (hot tap) aan te sluiten op tank 4 aan de achterzijde van het schip.
De dienst noodplanning van de gouverneur van West-Vlaanderen laat via Twitter regelmatig de laatste stand van zaken omtrent het leegpompen van het schip weten.