Rob van Ginneken
- Volgend jaar al te koop
- Actieradius van 500 km
Duitsland geeft sinds afgelopen maand tot € 4.000 korting op een elektrische auto en tot € 3.000 op een geavanceerde hybride. Dit komt bovenop investeringen in fikse uitbreiding van de laadinfrastructuur.
‘Dat kan autorijders over de streep trekken, daarom betaalt de automobielindustrie de helft van de kosten’, vertelt prof.dr. Thomas Weber, ontwikkelingstopman bij Mercedes-Benz, tijdens een bezoek van TW. ‘De verbrandingsmotor zal nog lang een grote rol spelen, maar Mercedes gaat al zijn modellen ook elektrificeren.’
Maar de consument stapt nog niet massaal over. Weber: ’99 % van de kopers kiest niét een elektrische aandrijving en slechts één op de driehonderd voertuigen op de weg is elektrisch.’ Eerst moet de elektrische aandrijving uit de nichemarkt, denkt hij dan ook en dat gaat stapsgewijs.
Mercedes laat de grenzen tussen aandrijfvormen vervagen, zo liet de autofabrikant tijdens een workshop over toekomstige technologieën in Stuttgart zien. Het meest spectaculair hierbij was de GLC F-CELL, in feite een plug-in hybride auto met brandstofcel.
Weber: ‘Hier staat hij nog als prototype, maar volgend jaar onthullen we hem als productiemodel. Met de nieuwe generatie brandstofcel: 30 % compacter, systeemprestaties 40 % beter, en omdat we platina in de stack in vergelijking met eerdere generaties met 90 % hebben teruggedrongen, zijn de kosten om hem te maken ook aanzienlijk lager.’
‘Zo combineren we de voordelen van beide technologieën: een batterijrange tot 50 km, waarbij je het accupakket thuis of op het werk weer kunt bijladen, en de grote actieradius van zo’n 500 km van een brandstofcelauto.’