Mischa Brendel
Het Britse bedrijf Vivarail heeft een groot aantal oude D78-metrostellen gekocht van de London Underground en gaat deze, met hulp van onder andere Strukton Rolling Stock, ombouwen om dienst te doen als dieseltreinen op lokale lijnen in Groot-Brittannië.
De treinstellen houden hun bestaande elektromotoren, maar Vivarail laat in elk treinstel vier nieuwe dieselelektrische generatoren zetten, zodat ze op diesel kunnen rijden op het reguliere spoor. Strukton levert per trein twee tractie- en boordnetsystemen, die de spanning moeten omvormen naar 750 V, het voltage waarop de elektromotoren lopen. Afhankelijk van de marktvraag worden er tot maximaal 75 treinstellen omgebouwd, variërend in lengte van twee tot en met vier bakken.
Centraal onderdeel van elke dieselelektrische generator is een Duratorq/Puma turbomotor van Ford, dezelfde motor die zich in de Ford Transit en Land Rover Defender bevindt. Hoewel deze in theorie ook uitstekend geschikt is voor deze taak, wil Vivarail de werking eerst in de praktijk testen. Daarom bouwt het een proefvoertuig, dat op een eigen testspoor zal gaan rijden.
‘Wij proberen ons gedeelte hieraan in juni voltooid te hebben’, vertelt Barry van der Werf, verkoopmanager bij Strukton Rolling Stock. ‘Dit proefvoertuig bestaat uit een driedelig treinstel, waarvoor wij onder andere twee tractieomvormers met geïntegreerd boordnet leveren.’
Vivarail zal de treinstellen aan vervoerders gaan verkopen, of verhuren. Dit laatste is de standaardwerkwijze in Groot-Brittannië. Van der Werf: ‘Het gebruiken van de omgebouwde metrotreinstellen voor deze lokale lijnen is een goede oplossing, omdat ze onder andere minder vervuilend zijn dan bestaande, grotere dieseltreinen.’