Joop Wenstedt
- Schaal 1 op 9
- Vervangt bemande vluchten
NASA heeft onlangs het Prototype-Technology Evaluation and Research Aircraft (PTERA), ontwikkeld door Area-I uit Kennesaw (Georgia, VS), met succes een testvlucht laten uitvoeren. NASA noemt PTERA ‘een hoogwaardig, veelzijdig, en goedkoop vliegend laboratorium’. Het zal deels bemande testvluchten gaan vervangen.
Groot voordeel van PTERA is dat NASA de configuratie op een kosteneffectieve manier kan aanpassen aan de gewenste situatie, die anders te gevaarlijk of te kostbaar zou zijn voor een bemand vliegtuig. Op deze manier is luchtvaart- en ruimtevaartonderzoek aanzienlijk goedkoper te doen voor NASA en haar partners.
Initieel ontwikkelde Area-1 het toestel voor grondtests voor de afdeling Luchtvaart Innovatie van de universiteit van Georgia. Ondertussen is een verbeterd exemplaar – dat kan vliegen – gemaakt voor NASA, dat nu dus de eerste tests uitvoerde. PTERA is gemaakt naar het voorbeeld van de Boeing 737. De schaal is ongeveer 1 op 9, wat het toestel een spanwijdte geeft van 342 cm en een gewicht van 90 kg. Voortstuwing gaat middels twee Jet-Cat straalmotoren. In de romp kunnen verschillende sensoren en meetapparatuur worden ingebouwd.
De onderzoeksonderwerpen waar NASA aan denkt om met PTERA uit te voeren omvatten aerodynamische elasticiteit, aerodynamische efficiency, vluchtcontrole, monitoring van de gezondheidsconditie van de systemen aan boord van het toestel, en geluidsproductie.
Onderzoekers willen in eerste instantie onderzoek doen naar de toepassing van vormgeheugenmaterialen voor vliegtuigbesturing, maar in een later stadium ook naar microzwaartekracht.