Nieuws
0

Nieuwe toekomst voor oude treinen

NS

NS gaat in samenwerking met een consortium van Bombardier en Siemens 131 rijtuigen van het type Sprinter moderniseren. NS zoekt technische professionals die kunnen helpen om deze omvangrijke operatie in goede banen te leiden.

De rijtuigen worden in de werkplaats in Aachen compleet gemoderniseerd en voorzien van onder meer grote nieuwe rolstoeltoegankelijke toiletten, een plek voor twee fietsen en een schuiftrede, zodat de rijtuigen beter toegankelijk worden. Ook komen er twee duidelijke plaatsen voor rolstoelen met daarbij een speciale noodknop. Daarmee voldoen de rijtuigen aan de meest recente eisen op dit punt.

Niels voor de Poorte, afgestudeerd hbo’er Autotechniek en inmiddels Junior Maintenance Engineer bij NS, vertelt wat er bij zo’n operatie komt kijken. ‘Het opnieuw inzetten van treinen begint met een visuele schouw op het rangeerterrein. Hoe zien de treinen er vanbuiten en vanbinnen uit? Hoe goed is de carrosserie geconserveerd? Zit er veel graffiti op? Hoe ziet de bekleding in de coupés eruit? Kortom, wat moet er gebeuren om reizigers weer jaren met deze treinen comfortabel te kunnen laten reizen? We gingen als multidisciplinair team aan de slag: een collega die zich verdiept in klantbeleving, collega’s van de revisie die de upgrade uitvoeren, materieelmanagers, en ikzelf.’

Het werk dat Niels beschrijft gaat over de ombouw van de zogenaamde DDM1-treinstellen, de oude dubbeldekkers, waar hij de afgelopen drie jaar bij betrokken was als lid van het maintenance team. De DDM1’s hadden ruim twee jaar aan de kant gestaan als reservematerieel. Maar om op het traject Amsterdam-Brussel te kunnen voldoen aan alle vraag, had NS in 2013 met spoed meer treinen nodig. NS maakte vervolgens een schuifplan op basis van het bestaande materieel en het materieel dat op reserve stond. Daarvoor zijn rijtuigen uit de normale binnenlandse dienst gehaald, met als gevolg dat daar een tekort ontstond.

Niels: ‘Als Junior Maintenance Engineer maak en optimaliseer je samen met een Senior Maintenance Engineer het onderhoudsboekje van een treinserie. In dit geval keek ik waar het oude onderhoudsregime geëindigd is en wat we allemaal mee moeten nemen in de opstartbeurt. Voor elk voertuig, van vliegtuig tot en met fiets, geldt dat twee jaar stilstaan best lang is. Vooral bij veiligheidstechnische zaken zoals wielstellen en lagers kijken we daarom extra goed naar stilstandschade. Bijvoorbeeld of er nog voldoende smeerfilm op de lagers zit. Natuurlijk doen we er alles aan om de treinen qua bedrijfszekerheid in topconditie te krijgen voor onze reizigers.’

Komende zomer gaat het eerste Sprinter-treinstel naar Aachen voor de inbouw van en – in een latere fase – tests met de schuiftrede. Hierna gaat de hele ombouwoperatie, met ook de inbouw van de toiletten, in 2017 van start. Na toelating door de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILenT) keren de compleet vernieuwde treinen stuk voor stuk tussen 2018 en 2021 terug op het spoor.

Help jij ons met deze operatie? Kijk op onze website of neem direct contact op met de recruiter.


Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten