Nieuws
0

Proefinstallatie maakt synthetische brandstof uit kooldioxide

Rijkert Knoppers

Er gaat CO2 en waterstof in en er komt een vloeibare synthetische brandstof uit. Dit is het beoogde resultaat van een proefinstallatie van Soletair, een samenwerkingsverband tussen twee Finse instituten en het Duitse Karlsruhe Institute of Technology (KIT).

De installatie bestaat uit drie componenten. De afvangeenheid is ontwikkeld door het Technical Research Centre of Finland (VTT) en onttrekt CO2 aan de buitenlucht. Een elektrolyse-installatie, ontworpen door de Finse Lappeenranta University of Technology (LUT), produceert met behulp van pv-panelen waterstof. En de microgestructureerde, door het KIT ontwikkelde reactor fabriceert via een Fischer-Tropsch-proces benzine, diesel of kerosine.

De proefinstallatie is momenteel in aanbouw op het terrein van VTT in Espoo, op 10 km afstand van Helsinki. In 2017 gaan de praktijkproeven bij LUT in Lappeenranta van start; de verwachting is dat het gehele systeem halverwege 2018 marktrijp is. ‘Het project is ongeveer 2,5 jaar geleden begonnen als onderdeel van het Finse Neo-Carbon Energy-overheidsprogramma’, vertelt dr. Pekka Simell, projectleider van Soletair aan de telefoon. ‘De technische uitdaging lag vooral in de systeem­integratie van alle afzonderlijke onderdelen, met name omdat we de gehele installatie in een kleine scheepscontainer willen onderbrengen.’

Na de proefperiode brengt Ineratec, een spinoff van KIT, de techniek op de markt. Door de containerbehuizing is het relatief eenvoudig de installatie te plaatsen op plekken waar bijvoorbeeld een overschot aan zonne- of windenergie is of waar fabrieken veel CO2 uitstoten. ‘Een lastig gegeven daarbij is dat we met duurzame energiebronnen werken, die niet altijd stroom leveren. Op een kalme dag zullen windturbines nu eenmaal geen stroom genereren, het is niet bekend wat de consequentie voor het proces is’, aldus Simell. ‘We kunnen ook niet bij andere projecten kijken hoe zij dat oplossen; dit is wereldwijd een unieke aanpak.’

Onderwerp:
ChemieMateriaalkunde

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×