Nieuws
0

Rotterdamse haven loopt warm voor koud aardgas

Jan Spoelstra

De haven van Rotterdam is er klaar voor om straks lng tankers te ontvangen.

De divisie havenmeester van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR), die toezicht houdt op veiligheid en milieu regelgeving, onderzocht het afgelopen jaar hoe lng tankers veilig af kunnen meren aan de GATE (gas Acces to Europe) terminal aan het Kleine Beerkanaal op de Maasvlakte. In de vroege uren van Tweede Pinksterdag arriveerde de British Trader, een lng tanker van BP.

 

Bijzonder aan de Rotterdamse lng terminal is dat het overige scheepvaartverkeer niet hoeft te wijken voor een lng tanker, die vaak als risicovol beschouwd worden. HbR hoofd inspectie Transport & Milieu Veiligheid Cees-Willem Koorneef: ‘In andere havens wordt alles ‘schoongeveegd’ voor een lng schip binnenkomt. Vanwege de relatief beperkte ruimte in het vaargebied, wilden wij nagaan hoe we het mogelijk konden maken om lng tankers naar binnen en buiten te laten gaan terwijl het overige scheepvaartverkeer doorging.’

 

Daarvoor zijn uitgebreide simulaties gedaan van binnenkomst in het ankergebied en verder tot in het Kleine Beerkanaal en de nodige manoeuvres voor afmeren aan de Gate Terminal, ondermeer bij Marin. Betrokkenen bij het Loodswezen Rotterdam-Rijnmond, de Divisie Havenmeester en overige handhavende diensten en dienstverleners plus de medewerkers van de Gate Terminal zijn intensief getraind.

 

Op basis van alle bevindingen begeidden vier sleepboten, twee patrouilleboten van de Havendivisie van het HbR en twee specifiek opgeleide loodsen de lng tanker. Bij de insteek in het Kleine Beerkanaal naar de Gate terminal, werd het kruisend scheepvaartverkeer stilgelegd. Bij het afhandelen van lng schepen weert het havenbedrijf alle overige schepen uit het havenbekken.

De eerste Nederlandse lng import terminal wordt ‘op de groei’ gemaakt: ze krijgt een initiële doorzetcapaciteit van twaalf miljard kubieke meter per jaar, drie opslagtanks en twee aanlegsteigers. Als lange termijnprognoses kloppen, kan de terminal één lng tanker per dag verwachten en doorgroeien naar een doorvoercapaciteit van zestien miljard kubieke meter.

 

De tanker British Trader (capaciteit 138000 m3, lengte 278 meter, breedte 24 meter) zou normaal gezien maar vier uur gebruik maken van alle havenfaciliteiten, maar verbleef nu zeker vier dagen aan de aanlegsteiger voor het inkoelen van de lading tot – 162 graden Celsius en de nodige procedures. De eerste vijftien aanlopen kijken de havenautoriteiten mee op locatie om meer ervaring over afhandeling op te doen.

Onderwerp:
EnergieICTIndustriële automatisering

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten