Mischa Brendel
Afgelopen winter was het weer zo ver; veel noodreparaties op de weg door de strenge vorst. Asfalt dat in de kou is aangelegd, gaat echter vaak slechts maanden mee. Rijkswaterstaat heeft daar nu wat aan gedaan.
Op de meeste wegen is de vorstschade van de afgelopen strenge winter inmiddels gerepareerd, maar dit heeft Rijkswaterstaat flink wat extra tijd en moeite gekost. De wegbeheerder zat echter niet stil en heeft verschillende tests laten uitvoeren om na te gaan of het mogelijk is om kwalitatief goed asfalt aan te leggen bij temperaturen onder het vriespunt. Probleem is dat als de buitentemperatuur te laag is, het asfalt te snel afkoelt. De nieuwe laag kan dan slecht worden verdicht, hecht niet goed aan de onderliggende asfaltlaag en houdt het soms slechts enkele maanden uit. Bovendien levert het kleefmviddel dat op het gefreesde oude asfalt wordt gesproeid voor de hechting ook problemen. Dit kleefmiddel is een bitumenemulsie dat water bevat en dus vorstgevoelig is.
Â
Om deze redenen mag er niet onder de vijf graden Celsius worden geasfalteerd. In februari hebben Dura Vermeer en KWS Infra echter in twee proefvakken nieuwe asfalteermethoden uitgevoerd in opdracht van RWS Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) om de mogelijkheid te onderzoeken om toch te kunnen asfalteren bij temperaturen onder het vriespunt met behoud van kwaliteit.
Â
KWS Infra bedacht om met voorverwarmde asfaltwagens te gaan werken en deze beter te isoleren, zodat het hete asfaltmengsel niet te snel afkoelde. Daarnaast kwam Dura Vermeer met een methode om ook het aangrenzende asfalt te beschermen. Dit is namelijk vooral bij lage temperaturen gevoelig voor rafeling als er walsen overheen rijden. Het bouwbedrijf zette een SurfaceJet , een soort van föhnwagen om koude ondergrond te verwarmen, in om het naastliggende asfalt voor te verwarmen, waarna hier een verjongingsmiddel op werd gesproeid om het bindmiddel in het asfalt minder bros te maken.
Â
Een andere nieuwigheid was de inzet van een spreidmachine met geïntegreerde sproeibak. Normaliter sproeien aannemers van tevoren kleefmiddel op het gefreesde asfalt, maar bij temperaturen onder het vriespunt levert dit problemen op. Beide aannemers sproeiden hun kleefmiddel echter vanaf de spreidmachine, zodat er op dit kleefmiddel meteen een warme laag asfalt kwam te liggen.
Â
Hoewel het officiële rapport nog op zich laat wachten, is RWS projectleider Jan Voskuilen tevreden over de proeven. ‘Een noodreparatie bij vorst gaat normaal gesproken een maand of twee mee. Dit asfalt zit er al sinds februari in en ziet er nog goed uit.’ RWS heeft onder meer boorkernen genomen om de rafelingsweerstand en watergevoeligheid te onderzoeken. Daarnaast heeft de DVS de aanleg laten monitoren door de Universiteit Twente, die tijdens het asfalteren en verdichten temperatuurmetingen uitvoerde met infraroodcamera’s en materieelverplaatsingen vastlegde met GPS. Direct na de aanleg zijn lasermetingen uitgevoerd op en naast de proefvakken om de textuur van het asfalt vast te leggen. Deze metingen worden in de tijd herhaald om te controleren of er geen rafeling is opgetreden. Vooralsnog is daarvan geen sprake.