Achtergrond

Shell bouwt grootste waterstoffabriek van Europa

waterstoffabriekShell

Shell heeft een definitieve investeringsbeslissing genomen voor de bouw van de grootste waterstoffabriek van Europa. De gloednieuwe fabriek komt op de Tweede Maasvlakte en gaat 60.000 kilogram hernieuwbare waterstof per dag produceren.

De Holland Hydrogen I, zoals de fabriek wordt genoemd, wordt de grootste groene waterstoffabriek van Europa. Naar verwachting is de fabriek in de tweede helft van het decennium operationeel. De projectkosten bedragen ongeveer 1 miljard euro.

De 200 MW elektrolyse, tien stacks van 20 MW wordt gemaakt door ThyssenKrupp en produceert straks 60.000 kilogram hernieuwbare waterstof per dag. Behalve de elektrolyser komen er ook een compressor en omvormers. De hernieuwbare stroom voor de elektrolyser komt van Hollandse Kust (noord), het windpark op zee dat deels eigendom is van Shell en samen met Eneco.

De waterstoffabriek zoals die moet worden. (Afbeelding: Plotvis)

De groene waterstof bevoorraadt het Shell Energy and Chemicals Park Rotterdam straks via een pijpleiding van Hynetwork Services met een lengte van meer dan 30 kilometer. Gasunie legt de leiding aan door de haven van Rotterdam die straks de ruggengraat vormt van de waterstofinfrastructuur in Europa’s grootste haven. Deze hoofdtransportleiding moet in 2025 in gebruik zijn. Bedrijven die waterstof willen gebruiken of produceren, kunnen op deze open access-waterstofleiding aansluiten. Het project krijgt de naam Hynetwork Services.

De aanleg van de waterstofleiding in het Hynetwork Services-project is een belangrijke stap in de realisatie van Rotterdam als Europese waterstofhub. De pijpleiding wordt aangelegd tussen de Maasvlakte en Pernis en krijgt een diameter van 60 centimeter (24 inch). Het is een open access-leiding, wat betekent dat de leiding open wordt gesteld voor alle bedrijven die waterstof willen afnemen of leveren. In de toekomst krijgt de pijpleiding een aansluiting op het landelijke waterstofnetwerk dat Gasunie realiseert en komt er mogelijk een verbinding naar Chemelot in Limburg, Noordrijn-Westfalen in Duitsland en andere Europese regio’s. 

Waterstof is voor het Havenbedrijf en de Gasunie van groot belang voor het behalen van de klimaatdoelen, het versterken van de Nederlandse economie en voor de energiezekerheid. Beide partijen sloten zich daarom ook aan bij de Waterstof Coalitie. Met Hynetwork Services ontstaat de mogelijkheid om hernieuwbare waterstof tussen de leverancier en klanten in het Rotterdamse havengebied te transporteren, wat een belangrijke voorwaarde is voor een duurzame economie in de haven. In de toekomst kan waterstof ook naar de rest van Nederland, zoals de waterstofopslag in Noord-Nederland, en Noordwest-Europa worden getransporteerd. Hynetwork Services sluit naadloos aan op de waterstofvisie van het Nederlandse kabinet. 

Via de pijpleiding stroomt ook hernieuwbare waterstof naar de raffinaderij van Shell en vervangt het een deel van het grijze waterstofgebruik, waarmee de voetafdruk van de productie van energieproducten zoals benzine, diesel en kerosine lager wordt. Naarmate er meer waterstoftrucks op de markt komen en het netwerk van waterstofvulpunten voor zwaar vervoer groeit, kan de levering van groene waterstof ook hierop worden gericht om te helpen bij het koolstofvrij maken van het wegvervoer.

“Holland Hydrogen I laat zien hoe nieuwe energieoplossingen kunnen samenwerken om aan de maatschappelijke behoefte van schonere energie te voldoen. Het is dan ook een voorbeeld van Shells inspanningen en toewijding om tegen 2050 een netto-emissievrij bedrijf te zijn. Hernieuwbare waterstof speelt een cruciale rol spelen in het energiesysteem van de toekomst en dit project is een belangrijke stap om dat potentieel te benutten.”, aldus Anna Mascolo, Executive Vice President Emerging Energy Solutions bij Shell.

Shell wil bijdragen aan de ontwikkeling van een wereldwijde waterstofeconomie door kansen te ontwikkelen in de productie, opslag, transport en levering van waterstof aan eindklanten. De start van de bouw van Holland Hydrogen I is een belangrijke mijlpaal op die reis, niet alleen voor Nederland, maar voor Shell wereldwijd.

De bouw van Holland Hydrogen I is ook een stap die het begin markeert van een regionale groene waterstofeconomie. Allereerst is de komst van deze fabriek het resultaat van een samenwerking tussen een groot aantal nationale, regionale en internationale partners op het gebied van engineering, constructie, beleid en economie en tenslotte wordt weer een bijdrage geleverd aan de Nederlandse energietransitie.

De waterstof wordt geproduceerd met de duurzame elektriciteit dat afkomstig is van offshore windpark Hollandse Kust (noord). De hernieuwbare waterstof wordt geleverd aan verschillende industrieën in de buurt, waaronder het Shell Energy and Chemicals Park Rotterdam. De hernieuwbare waterstof zal in eerste instantie worden gebruikt in de raffinaderij in Pernis om de voetafdruk van de productie van fossiele brandstoffen lager te maken. Het kan een deel van de grijze waterstof per jaar vervangen, dat wordt geproduceerd uit aardgas.

Shell is van plan om een Europees netwerk van waterstofvulpunten op te bouwen met partners in de sector om het zware transport te bedienen. De fabriek produceert voldoende waterstof voor het dagelijks gebruik van ongeveer 2.300 zware vrachtwagens. Onlangs opende Shell in Emmen in de provincie Drenthe het eerste openbare waterstofvulpunt in Nederland voor zware vrachtwagens en bussen.

Als men nu kijkt naar mobiliteit voor zwaar transport er is nog maar weinig aanbod van vulpunten bij tankstations. Dat komt omdat de markt van voor elektrische auto´s zich heel snel ontwikkelt. Shell biedt in Europa 300.000 laadpunten voor elektrische personenauto’s. Elektrisch rijden zal fors groeien en fossiele brandstoffen zullen langzaam worden vervangen door biobrandstoffen. Fossiele brandstoffen zullen langzaam uitdoven in Nederland.

Shell koos de Tweede Maasvlakte in de Rotterdamse haven voor de bouw van de groene waterstoffabriek. Niet verwonderlijk want het ligt aan de kust en zo kan het de door Shells windpark op zee opgewekte elektriciteit makkelijk leveren. Shell en andere partners in de keten zijn van plan om de waterstof van het elektrolyserpark door een pijpleidinginfrastructuur te verbinden met andere nabijgelegen industrieclusters in Nederland en buitenland.

In de energietransitie is elektrificatie een belangrijke stap. Het elektriciteitsverbruik in Nederland zal naar verwachting toenemen tot 50 procent van onze energiebehoefte. De rest van onze energie moet dan komen van groene moleculen, ter vervanging van fossiele energiebronnen. Er zijn moleculen nodig om klanten koolstofvrij te maken die geen elektronen kunnen gebruiken, zoals sommige zware vrachtwagens, schepen, vliegtuigen en een groot deel van de industrie.

Ook kan een waterstofinfrastructuur helpen daar waar het elektriciteitsnet is beperkt. Het is goedkoper en sneller om te investeren in waterstofleidingen en tanktransport dan meer stroomkabels aan te leggen. Er wordt daarom nu al begonnen met het ontwikkelen van deze infrastructuur en in gelijke trend met groene stroom, ook al kunnen er in eerste instantie momenten zijn waarop schaarse hernieuwbare elektriciteit zoals van Hollandse Kust (noord) meer CO2-uitstoot zou kunnen verminderen als het elders wordt gebruikt. Samen met 150 partners gaat de groene waterstofeconomie in Nederland nu echt beginnen.

Waterstof transporteren via een pijpleiding is relatief goedkoop. Er ligt in Nederland al een netwerk van gasleidingen. En omdat de gaswinning in Groningen stopt, kan het gasnetwerk in de komende jaren worden benut van transport van waterstof, alleen de koppelingen moeten worden aangepast en de gasleidingen moeten van binnen worden schoongemaakt. Zo komt een nieuw waterstofnetwerk tot ontwikkeling in Nederland en later eventueel naar Duitsland.

Nederland heeft een uitgelezen kans voor een waterstofindustrie: we hebben al een aardgasnetwerk, we hebben een ondiepe Noordzee waar veel windparken kunnen komen en het havenbedrijf Rotterdam kan waterstof importeren en exporteren. Want alleen eigen wBovenkant formulieraterstofproductie is niet voldoende. Er zal ook waterstof moeten worden geïmporteerd.

De wetgeving van de Europese Unie bepaalt onder welke omstandigheden de geproduceerde waterstof kan worden gedefinieerd als hernieuwbare waterstof of als een hernieuwbare brandstof van niet-biologische oorsprong (RFNBO). De criteria vallen onder de ‘Renewable Energy Directive’ (RED) en we streven ernaar waterstof te produceren in overeenstemming met de richtlijn en de bijbehorende Delegated Acts (DA’s). Sommige delen van de relevante EU-wetgeving, zoals de DA’s, worden momenteel besproken en zijn nog niet afgerond. Er moet rekening worden gehouden met de daaruit resulterende wetgeving bij de productie van waterstof.

Onderwerp:
DuurzaamheidEnergieMilieu

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten