Nieuws
0

Succesvolle uithijsoperatie van tunnel bij Maastricht

Boris van Zonneveld

Bij Maastricht is een 48 m lange en 210 ton zware autobrug uitgehesen met twee 400-tons telekranen.

De brug lag er vijf jaar als tijdelijke rijweg tijdens de aanleg van de A2-tunnel in Maastricht, de unieke dubbeldekstunnel met tweemaal twee tunnelbuizen boven elkaar.

‘De uitdaging voor de uithijsoperatie zat met name in de voorbereiding; daar moesten we goed over nadenken, want aan beide zijden was maar weinig ruimte om de brug uit te hijsen’, vertelt Jeroen Gerits, werkvoorbereider grond-, weg- en waterbouw van projectorganisatie Avenue2. ‘Als de brug tijdens het hijsen ook maar een beetje had gedraaid, was hij klem komen te zitten.’

Om de werkzaamheden te vergemakkelijken, was een dag voor het uithijsen al het landhoofd verwijderd, waar de brug op steunt. Vervolgens zijn ook alle bouten uit de onderkant van het brugdek gehaald. De brug bestond uit meerdere elementen met een gewicht van 60 ton per stuk. De liggers werden na het uithijsen op de grond gelegd en gesplitst in drie delen. Speciale uitschuiftrailers brachten de liggers tenslotte terug naar het opslagdepot.

De A2-tunnel is nu in bedrijf en is uniek voor West-Europa. Nergens anders is een vergelijkbare 2×2-tunnel te vinden. Voor de aanleg van de tunnelbuizen werd 1,4 miljoen m³ grond verwijderd. In de ruwbouw van de tunnel zit 300.000 m³ beton.

Terugkijkend op het jarenlange project zegt Gerits: ‘De grootste technische uitdaging zat hem in de instandhouding van de verkeers­stromen. De tunnel is zelfs gedeeltelijk in twee helften gebouwd zodat het verkeer eerst aan de ene kant, en daarna aan de andere kant kon blijven rijden. Ook hebben we een aantal maal de snelweg in één weekend in zijn geheel tientallen meters verlegd en schoven we een nieuw viaduct van 120 m in één weekend op zijn plek.’

Onderwerp:
BouwCiviele TechniekVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten