Indra Waardenburg
Onderzoekers van EADS (European Aeronautic Defence and Space Company) en de Technische Universiteit Wenen hebben de eerste tests op een Airbus uitgevoerd met een thermo-elektrische generator, die draadloze sensoren van energie moet voorzien.
EADS (het moederbedrijf van onder andere Airbus) werkte de afgelopen twee jaar aan deze sensoren, die in de toekomst informatie kunnen geven over de fysieke gesteldheid van het vliegtuig. Hierdoor hoeven technici het vliegtuig niet onnodig open te schroeven en gaan de onderhoudskosten (20 % van de totale kosten per vlieguur) omlaag.
De thermo-elektrische generator in de romp maakt gebruik van een klein waterreservoir van 10 cm3. Het water bevriest tijdens het opstijgen, maar koelt minder snel af dan de romp waardoor er een temperatuurverschil is met de romp. Tijdens de landing is de romp juist warmer dan het water in het reservoir.
Uit de eerste resultaten blijkt de thermo-elektrische generator voldoende elektriciteit te produceren om de sensoren van energie te voorzien.