Dorine Schenk
‘Er is veel gaande in de luchtvaart. We hebben het over vliegschaamte en we moeten naar elektrisch vliegen. Wat is haalbaar en wat is reëel? Wat moeten we doen? Want er moet iets gebeuren en heel erg snel’, begint TU Delft hoogleraar Henri Werij, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, zijn Van Leeuwenhoeklezing.
Eind december verscheen deze lezing, over klimaatneutraal vliegen, online. Werij begint zijn verhaal bij de ontwikkeling van de eerste passagiersvliegtuigen en bespreekt hoe de toestellen, die qua uiterlijk in de afgelopen 60 jaar nauwelijks veranderd zijn, een enorme vooruitgang hebben geboekt op het gebied van brandstofgebruik. Hij benadrukt het belang van energiezuinig vliegen, ook als je elektrisch vliegt omdat je dan zo min mogelijk accu’s mee wilt nemen. Naast een kort college over vliegtuigtechniek en groei van de luchtvaart komen technische oplossingen voor klimaatneutraal vliegen aan bod, zoals zonnepanelen op de vleugels, waterstof als brandstof en het Nederlandse Flying-V-ontwerp, dat dankzij een V-vorm 20 % brandstof bespaard.