Mischa Brendel
De aanpak om de hoeveelheid (ultra)fijnstof terug te dringen, heeft – in tegenstelling tot eerdere berichtgevingen – wel degelijk succes, zo meldt TNO.
Eerder deze maand meldden verschillende media dat uit een onderzoek van het onafhankelijke geluids- en fijnstofmeetinstituut Geluidsnet en adviesbureau DGMR bleek dat de hoeveelheid grovere fijnstofdeeltjes wel degelijk afnam, maar dat de concentratie van het veelal schadelijker ultrafijnstof juist toenam.
Uit metingen van TNO blijkt echter dat zowel de concentratie van fijnstof als die van ultrafijnstof afneemt, aldus het onafhankelijke onderzoeksinstituut. TNO mat de emissie aan uitlaten van nieuwe personenauto’s en vrachtwagens en keek hierbij niet alleen naar de massa van roetdeeltjes, maar mat ook de aantallen deeltjes (ultra)fijnstof. Beide getallen waren fors lager dan eerdere metingen.
De meetresultaten gelden alleen voor nieuwere voertuigen, maar over een paar jaar moeten de nieuwste voertuigen aan strengere eisen voldoen wat betreft de uitstoot van het aantal fijnstofdeeltjes (dieselpersonenauto’s vanaf 2012, benzinepersonenauto’s vanaf 2014 en vrachtauto’s vanaf 2013), waardoor de uitstoot van (ultra)fijnstofdeeltjes vanaf dan verder zal afnemen.
TNO meldt echter niet of de uitstoot van ultrafijnstof op dit moment ook al is afgenomen; het onderzoeksinstituut doet slechts melding over de uitstoot van de nieuwste auto’s. Toch concludeert TNO hieruit dat het Europese beleid wel degelijk bijdraagt aan het verminderen van de uitstoot van (ultra)fijnstof door wegverkeer.