Nieuws
0

TNO heeft unieke hoogte-klimaatkamer

Mischa Brendel

TNO heeft sinds kort een hoogte-klimaatkamer, waarin het onderzoeksinstituut zowel vrachtwagenmotoren als complete voertuigen onder extreme omstandigheden kan testen. De kamer levert nauwkeuriger resultaten die bovendien gemakkelijker te verkrijgen zijn dan de gegevens die de gebruikelijke seizoentests op de weg opleveren.

Naar verwachting moeten vrachtwagens in de Europese Unie in 2012/2013 voldoen aan de strengere emissienorm Euro6. De hoogte-klimaatkamer van TNO kan met relatief kortdurende tests zien of vrachtwagens aan deze eisen voldoen. ‘Maar vrachtwagenfabrikanten kunnen onze kamer ook gebruiken om hun eigen modellen te testen’, vertelt Peter van Gompel, medebedenker van de hoogte-klimaatkamer.

In de kamer kunnen onderzoekers verschillende omstandigheden veranderen, zoals de temperatuur (van -45 tot +55 graden Celsius), de luchtdruk (overeenkomend met een hoogte tot vierduizend meter) en de luchtvochtigheid. Vanuit een meetkamer in de grotere klimaatkamer runnen een of twee medewerkers de verschillende tests.

Naast de emissies van voertuigen meet de hoogte-klimaatkamer ook andere eigenschappen, zoals de motorkoeling en interieurverwarming. Van Gompel: ‘Zo wil je dat de motor in de zomer niet te heet wordt. Maar veel maatregelen om dit tegen te gaan, leiden tot veranderingen in de emissies van het voertuig. In de hoogte-klimaatkamer leggen wij de effecten van dergelijke combinaties van invloeden heel nauwkeurig vast.’

TNO verricht de metingen rechtstreeks aan het voertuig. Hiertoe worden de wielen van de aandrijvende achteras van de vrachtwagen verwijderd. De as wordt rechtstreeks op de elektrische machines aangesloten. ‘Dat voorkomt meetonnauwkeurigheden die ontstaan door de autobanden’, legt Van Gompel uit. ‘Dit geheel is uniek in de wereld.’

Dankzij de kamer van TNO kunnen de onderzoekers de tests onafhankelijk van het seizoen uitvoeren. ‘Het ontwikkelingstraject van voertuigen omvat nu bijvoorbeeld drie zomer- en winterritten; onze klimaatkamer kan hier twee zomer- en winterritten van af halen’, aldus Van Gompel. ‘Seizoenen zijn niet langer mede bepalend bij het ontwikkelingstraject.’

Inmiddels zijn er al verscheidene vrachtauto’s in de meetkamer getest, evenals een militair rupsvoertuig. Van Gompel: ‘De kamer is gebouwd voor metingen aan vrachtwagens en soortgelijke voertuigen, maar het is ook mogelijk om bijvoorbeeld bestelauto’s te testen.’

Onderwerp: Vervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten