David Barak
De US Navy heeft onlangs proeven ondernomen met het Aircraft Terminal Approach Remote Inceptor (ATARI)-systeem om bemande toestellen (UAS) op afstand gecontroleerd te laten landen op een vliegdekschip.
Het systeem is ontwikkeld om de zogenoemde deck landings officer meer invloed te geven op een veilige landing van een vliegtuig. Het landen op een vliegdekschip behoort tot de grootste uitdagingen voor marinevliegers, zeker bij ruw weer en dan ook nog eens op afstand besturen is een ‘tikkeltje’ moeilijker.
In dit geval waren de F-18E Super Hornets van het speciale testsquadron 23 ‘Salty Dogs’ bemand door zeer ervaren testvliegers. De afgelopen twee jaar zijn er honderden testlandingen gemaakt op Naval Air Station Patuxent River in Maryland. De grootste uitdaging is voor de deck landing officer (ook een operationeel piloot) is normaliter met ‘bats’ tijdens de landing aan de piloot door te geven wat diens positie is ten opzichte van het dek. Met ATARI kan de deck landing officer de landing echter zelf verzorgen met een joystick, die het toestel op afstand bedient.
De landingen op het vliegdekschip Abraham Lincoln vonden onder de meest realistische en zeer ruwe omstandigheden plaats, bij stormachtig weer. Met dit systeem is het ook mogelijk om de knuppel van bij voorbeeld gewonde vliegers ‘over te nemen’ waarmee de landing veiliger wordt. Volgens de US Navy is het hacken van de draadloze verbinding tussen ATARI en het toestel niet mogelijk.