Teake Zuidema
Nicaragua en de Chinese firma Hong Kong Nicaragua Development Group (HKND) hebben het traject gepubliceerd voor het Nicaraguakanaal, een 286 km lang en circa 300 m breed kanaal tussen de Atlantische en de Grote Oceaan dat begroot is op € 30 miljard.
Daarmee is de kans dat het kanaal er echt gaat komen weer wat groter geworden. Wim Klomp, die in 2012 en 2013 een ‘pre-haalbaarheidsstudie’ van Royal HaskoningDHV en Ecorys leidde, noemt de realisering voorzichtig ‘niet onmogelijk’. ‘China is een strategische partner die op de lange termijn denkt en daarmee is het economisch een haalbaar project’, zegt hij.
Royal HaskoningDHV en Ecorys onderzochten specifiek de haalbaarheid van een kanaal langs en door de San Juan, de grensrivier met Costa Rica. ‘Financieel en qua watermanagement zou dat waarschijnlijk de beste route zijn’, zegt Klomp. In deze route zou het Meer van Nicaragua het hoogste punt zijn en dan zouden twee sluizencomplexen volstaan. Maar Nicaragua kiest een ander traject; Klomp vermoedt dat dat is gedaan om slepende conflicten met Costa Rica te vermijden.
Het kanaal begint nu ten zuiden van Bluefields, aan de Atlantische kant. In de 161 km naar het Meer van Nicaragua zijn een kunstmeer en drie sluizen gepland. Deze worden 28 m diep en 83 m breed en daarmee toegankelijk voor bulk- en containerschepen tot maximaal 250.000 ton. Ter vergelijking: het verbrede Panamakanaal laat schepen door tot 180.000 ton. De route loopt door het Meer van Nicaragua, waarin een 28 m diepe vaargeul zal worden uitgebaggerd. Een vierde sluizencomplex zit in de 30 km lange doorbraak bij Rivas, tussen het meer en de Grote Oceaan.
'Het is een enorme uitdaging wat je moet doen met de miljoenen tonnen aan aarde die je opgraaft’, zegt Klomp. ‘Als je die aarde allemaal naast het kanaal deponeert, berokken je veel schade aan het regenwoud. Wij hebben voorgesteld de grond te gebruiken voor het opspuiten van eilanden in het Meer van Nicaragua, waar je dan een toeristische bestemming aan kunt geven.’
Internationaal bestaat nog steeds scepsis. Marktonderzoeker SeaIntel concludeert echter dat het kanaal niet alleen aantrekkingskracht zal uitoefenen op superschepen, maar ook op kleinere schepen. Het Nicaraguakanaal biedt namelijk een korter traject van Azië naar de Amerikaanse oostkust, waardoor schepen 17 tot 30 % kunnen besparen op de brandstofÂkosten.
(Beeld: Google Earth)