Mischa Brendel
Sinds 14 december is het niet meer mogelijk om met de trein over Nijverdal te reizen. Dit in verband met het plan om zowel het spoortracé als de N35 in het Overijsselse dorp verder naar het noorden te verplaatsen. Om het treinverkeer tegemoet te komen, is onlangs het tijdelijke station Nijverdal-West geopend.
Momenteel loopt de N35 dwars door het centrum van Nijverdal. Het verkeer staat hier regelmatig vast en dat zorgt voor stank- en geluidsoverlast en gevaarlijke situaties. Rijkswaterstaat wil de weg verder naar het noorden van het dorp verplaatsen om een veiliger doorstroom en minder overlast te garanderen. De N35 komt hiermee te liggen op de plek waar momenteel het spoor loopt. ProRail verplaatst daarom op zijn beurt het spoor iets naar het noorden. De uitvoering van het verplaatsen van de weg ligt grotendeels in handen van aannemerscombinatie Leo ten Brinke Combinatie.
Zowel de N35 als het spoortracé lopen na voltooiing van het Combiplan Nijverdal deels door een nog aan te leggen tunnel, de Salland-Twentetunnel. Hierdoor verdwijnen er drie overwegen uit het centrum van Nijverdal. Ook krijgt het nieuwe spoortracé een stuk extra dubbelspoor, wat de doorstroom van treinverkeer tussen Zwolle en Enschede zal faciliteren.
Om voldoende bouwruimte voor het nieuwe tracé te creëren, wordt het huidige spoor opgebroken. Hierdoor is treinverkeer door Nijverdal niet meer mogelijk. De stoptrein uit Enschede rijdt tot aan het oorspronkelijke station Nijverdal. De stoptrein vanuit Zwolle rijdt tot aan het tijdelijk aangelegde station Nijverdal-West. Tussen de beide stations rijdt de komende drie jaar een pendelbus. Hoewel het opbreken van het spoor voor flink wat overlast zorgt – doorgaande reizigers wordt aangeraden om te reizen via Deventer – kozen Rijkswaterstaat en ProRail toch voor deze oplossing, omdat het de bouwtijd van het Combiplan aanzienlijk verkort. Station Nijverdal zal uiteindelijk ook van locatie veranderen en verder in het centrum van het dorp komen te liggen in het open deel van de Salland-Twentetunnel, de zogenaamde ‘verdiepte bak’.
Dit jaar wordt er begonnen met de bouw van de tunnel en wordt er verder gegaan met de aanleg van het spoortracé aan de noord-/oostzijde en de spoorbruggen over de Regge, Nevengeul en de Noord-Zuid verbinding. In 2013 is het Combiplan Nijverdal gereed.