Nieuws
0

Vernieuwing station Zwolle van start

Mischa Brendel

Op 31 augustus ging de vernieuwing van station Zwolle onder de projectnaam ‘ZwolleSpoort’ officieel van start. Prorail, NS en de gemeente Zwolle gaven het startsein.

De voornaamste reden voor de vernieuwing van het station is de verwachte toename in het aantal reizigers de komende jaren. Een belangrijke oorzaak hiervan is de bouw van de Hanzelijn, die eind 2012 voltooid is. ‘Naar verwachting stijgt het aantal reizigers tot 2020 met 33 procent’, vertelt Allart Maijers, projectmanager bij ProRail. ‘Vooral in de spits zal dit aantal omhoog schieten.’ Een van de wijzigingen aan station Zwolle is een volledig nieuwe tunnel van 120 meter lang en zeventien meter breed, die de huidige reizigerstunnel van vijf meter breed zal vervangen. De nieuwe tunnel wordt doorgetrokken tot de mogelijke locatie van de ov-terminal die de gemeente op termijn aan de zuidzijde van het station wil gaan bouwen; de huidige busstations bevinden zich aan de noordzijde van het station. De gemeente wil van de ov-terminal, onderdeel van project Spoorzone Zwolle, een knooppunt van streekvervoer en regionaal busvervoer maken. Ook moet de toekomstige tramlijn Zwolle-Kampen op de nieuwe dienstregelingen aansluiten.

 

Vanwege de Hanzelijn krijgt het vernieuwde station Zwolle een vierde perron. Daarnaast gaat het totaal aantal wissels op het station omlaag van 34 naar 15. Maijers: ‘Onderdeel van de compensatie die het Noorden krijgt voor het schrappen van de Zuiderzeelijn is een vluggere doorstroming van het treinverkeer. Hiervoor leggen we onder meer nieuwe wissels bij station Zwolle. Deze wissels zijn langer dan de huidige wissels en treinen kunnen er harder overheen rijden.’

 

Momenteel zoekt ProRail nog een aannemer voor de bouw van de nieuwe reizigerstunnel. Naar verwachting gaat deze vanaf 1 oktober aan de slag. Het werkt begint dan met de bouw van een tijdelijke traverse over de huidige sporen heen, zodat de sloop van de oude reizigerstunnel op 1 januari van start kan gaan.

 

De ingrijpende veranderingen aan station Zwolle maken buitendienststellingen onvermijdelijk. ‘Natuurlijk proberen we de reiziger zoveel mogelijk te ontzien door veel te werken in de nachtgaten, wanneer er geen treinen rijden’, aldus Maijers. ‘Maar er zullen toch een flink aantal buitendienststellingen zijn, waarvan de grootste in de zomer van 2011 valt.’

Onderwerp:
BouwCiviele Techniek

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten