Nieuws
0

Visie Antea Group: ‘Wij doen het op onze manier’

Antea Group

Menno Smits en Rob van Dongen staan aan het roer van Antea Group, het ingenieurs- en adviesbureau dat in 2020 het beste in zijn vakgebied wil zijn. Om dat te kunnen realiseren, formuleerde het directieteam een ‘duizenddagenplan’. Smits en Van Dongen lichten de ambities van Antea Group toe

Antea Group presteerde tijdens de crisisjaren opvallend goed ten opzichte van haar concullega’s. De crisis heeft geholpen om aan het licht te brengen waar we goed in zijn’, analyseert Van Dongen. ‘Voortbouwen op een solide basis met meer zelfvertrouwen en ambitie was niet voor iedereen vanzelfsprekend. Na de crisis werd door sommigen gezegd: de crisis is voorbij, dus gaan we doen wat we altijd deden en dan komt het allemaal goed. Maar als je gaat doen wat je altijd deed, dan krijg je ook wat je altijd had. Dat is niet wat we wilden. Daarom hebben we gezegd dat we in 2020 het beste ingenieursbureau van Nederland willen zijn. Onze visie hebben we vertaald in het duizenddagenplan, dat richting geeft om die ambitie waar te maken.’

Een tevreden klant is essentieel voor de continuïteit van Antea Group. Het verbeteren van de klanttevredenheid heeft daarom een belangrijke plaats in het duizenddagenplan. Er is een slimme data-oplossing ontwikkeld die inzicht geeft in hoe klanten het werk van het bureau waarderen. Smits: ‘We kunnen voortaan sneller en gerichter met klanten in gesprek. En dat is minder vanzelfsprekend dan het klinkt in een wereld met technisch onderlegde mensen. Dat zijn over het algemeen minder sterke relatiebouwers. Gelukkig zit de aandacht voor klanten bij onze medewerkers in het DNA, maar het kan natuurlijk altijd beter. Dat is, naast het feit dat wij ‘meanandlean’ zijn georganiseerd, één van de redenen waarom we de crisis zo goed zijn doorgekomen. Door onze ondernemende instelling blijven onze medewerkers in nauw contact met onze klanten en zijn ze goed geïnformeerd over wat er speelt.

Innovatie is ook een speerpunt in het plan. Dat klinkt wat vreemd voor een onderneming die elke dag bezig is met vernuftige oplossingen voor onze leefomgeving. Smits: ‘De organisatie is zich natuurlijk continu aan het verbeteren, maar er was intern nog geen platform om dat goed te etaleren. Daarom zijn we enkele jaren geleden gestart met de ‘Innovatietafel’: Om de zes weken schuift er van elke businesslijn een vertegenwoordiger met een goed idee aan tafel. Dat idee wordt gepitcht. Het beste idee krijgt budget om het verder uit te werken. Het gaat niet alleen om de kwaliteit of haalbaarheid van een idee, maar ook om de passie en overtuigingskracht van de bedenker. Als wij er geloof in hebben dat het een succes kan worden, dan geven we die ruimte. We werken in een mensenbusiness, wat we op de balans hebben staan, zijn strikt genomen, onze 1.700 medewerkers. Dat zijn onze belangrijkste assets.’

Die opmerking roept de vraag op in hoeverre personeelsverloop een risico is voor Antea Group; het is in de branche gebruikelijk dat medewerkers na twee/drie jaar weer vertrekken. Van Dongen: ‘Het lukt Antea Group ontzettend goed om medewerkers tot zeven/acht jaar te boeien en binden aan ons bedrijf. Ze krijgen bij binnenkomst een ’onboarding’-programma. Ook hebben we een opleidingstraject voor jonge medewerkers, ‘Young ImprovingHeroes’. Jaarlijks werkt een groep jonge, veelbelovende medewerkers aan hun competenties en ontwikkeling van talenten. Ze dagen ons uit met innovatieve ideeën. De oogst van afgelopen jaar was fenomenaal.’ Daarnaast heeft Antea Group ook een jongerenorganisatie, JOIN, die jaarlijks allerlei initiatieven ontplooit en activiteiten organiseert, zoals events met andere jongerenorganisaties. Voor de ontwikkeling van commerciële talenten is er het opleidingstraject Commerciële Leergang Antea Group. ‘Onderdeel van dit traject is het organiseren van een event voor klanten. Dit jaar was het onderwerp ‘Healthy Urban Future’. Het was een zeer druk bezocht, succesvol en innovatief event.’

‘Daarnaast geloven we dat je met inspirerende werkplekken mensen blijft prikkelen om het beste uit zichzelf te halen. Onze kantoren zijn we daarom aan het omturnen. We willen graag dat medewerkers zich op hun gemak voelen bij Antea Group. In Eindhoven, in hét hart van de Brainport-regio, zijn we gestart met een Hotspot. Doel van deze netwerkplek is het stimuleren van samenwerking en co-creatie met partners en startups. We hopen er duurzame en integrale oplossingen voor onze leefomgeving te ontwikkelen.’

Genoemde initiatieven doen denken aan het hippe SiliconValley. Die vergelijking gaat nog niet helemaal op, maar er wordt volop geëxperimenteerd. Van Dongen: ‘Wij zijn Antea Group; we doen het op onze manier en doen het heel succesvol. Wel mogen wij vaker laten zien wat we goed kunnen en met welke partijen we samenwerken. Maar ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’, zit heel erg in onze genen. Neem bijvoorbeeld ons project Phoenix, dat zich richt op het meten van data in ontoegankelijke omgevingen, zoals in pijpleidingen en petrochemische installaties. Deze metingen worden uitgevoerd met zogenoemde motes, balletjes zo groot als een pingpongbal, boordevol microscopisch kleine sensoren. Binnen dit grote Europese project bundelen TU Eindhoven, RWTH Aachen, KU Leuven, Rijksuniversiteit Groningen en Antea Group al hun kennis en kunde op het gebied van sensortechnologie. Daar mag je toch trots op zijn?’

Van stad tot land, van water tot lucht; de ingenieurs en adviseurs van Antea Group dragen sinds jaar en dag bij aan onze leefomgeving. We ontwerpen bruggen en wegen, realiseren woonwijken en waterwerken. Maar we zijn ook betrokken bij thema’s zoals milieu, veiligheid, assetmanagement en energie. Door hoogwaardige kennis te combineren met een pragmatische aanpak maken we oplossingen haalbaar én uitvoerbaar. Doelgericht en met oog voor duurzaamheid. Al meer dan 65 jaar.

Antea Group behaalde in 2016 een omzet van bijna € 200 miljoen. Wereldwijd steeg de omzet naar ongeveer € 400 miljoen. Jaarlijks realiseert het ingenieurs- en adviesbureau met 1.700 medewerkers ruim 17.000 projecten. Antea Group heeft vestigingen in Almere, Capelle aan den IJssel, Deventer, Goes, Heerenveen, Maastricht en Oosterhout. In het buitenland zijn er kantoren in België, Frankrijk, Spanje, de VS, India en Brazilië.

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten