Stef Stienstra
De autoshow van het oliestaatje Qatar had op 26 januari de wereldpremière van de Volkswagen XL1, een tweezitter, die met één liter brandstof gemiddeld 111 kilometer ver kan rijden.
Een verbruik van 1 op 111 komt in dit geval overeen met een koolstofdioxide-uitstoot van 24 g/km. De Volkswagen is het vervolg op de L-1, het 1-liter-prototype dat Volkswagens voorzitter van de Raad van Commissarissen, Ferdinand Piëch, in 2009 presenteerde op de Autoshow van Frankfurt. Over de prijs van de XL1 werd nog niet gesproken, maar Ferdinand Piëch beweerde wel al met grote stelligheid dat de XL1 in 2013 daadwerkelijk verkocht gaat worden.
Â
De tweezitter heeft een hybride aandrijving samengesteld uit een 35 kW sterke, 800 cc metende tweecilinder direct ingespoten turbodieselmotor, en een 20 kW elektromotor. De elektromotor is met een koppeling tussen de TDI-motor en de zeventraps halfautomatische transmissie geplaatst.
Â
Als energiebuffer heeft de VW XL1 een lithiumionaccu, die ook via het lichtnet is op te laden. Met een volle accu kan de auto zo’n veertig kilometer elektrisch rijden. Met de dieselmotor zijn de prestaties vergelijkbaar met een normale personenauto. De topsnelheid ligt bij de 160 km/h en de auto accelereert in 11,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Voor constant rijden met 100 km/h heeft de XL1 slechts 6,2 kW vermogen nodig. Elektrisch rijdend verbruikt de auto 82 Wh per kilometer.
Â
De carrosserie, die qua afmetingen vergelijkbaar is met die van een Volkswagen Polo, heeft een extreem lage luchtweerstandcoëfficiënt van 0,186. De toepassing van koolstofvezelversterkte kunststoffen beperkt het wagengewicht tot 795 kg. Alleen de Bugatti Veyron van hetzelfde concern bevat meer koolstofvezel constructiematerialen. De XL1 is volgens Piëch rijp voor verkoop, omdat dit superlichte constructiemateriaal beduidend goedkoper is geworden. Kostte eveneens uit koolstofvezelversterkte kunststoffen opgebouwde carrosserie van de L-1 nog 35.000 euro, die van de XL1 kost Volkswagen minder dan 5.000 euro.