Nieuws

Volop werkgeluk in de techniek

Wie op zoek is naar werkgeluk, zou moeten kiezen voor een carrière in de techniek. In die sector zijn bijna alle werknemers buitengewoon blij met hun baan. Ze vinden dat hun werk ertoe doet, ze werken met plezier en ze zijn trots op hun vak. Dat blijkt uit ‘Werken in de techniek’, een marktonderzoek dat Techniek Nederland liet uitvoeren. De resultaten van het onderzoek zijn een steun in de rug voor de brancheorganisatie, die zich sterk maakt voor een grotere instroom van werknemers. Techniek Nederland geeft het startschot voor een langlopende campagne die de kansen laat zien om in deze sector carrière te maken. Onderdeel van de campagne is een test, waarmee je kunt checken of je geschikt bent voor een baan in de techniek.

Hoog rapportcijfer

Werknemers in de techniek vinden hun werk uitdagend. Ze zeggen dat ze nooit uitgeleerd zijn. Bovendien waarderen ze dat je in de techniek vrijwel zeker werk hebt voor de rest van je leven. Werknemers in de techniek geven hun baan gemiddeld een 8,1. Van alle respondenten geeft 35% zelfs een 9 of hoger. Vrouwen die werken in de techniek waarderen hun werk zelfs nog meer dan mannen. Zij geven als gemiddeld rapportcijfer een 8,3.

Technici zijn onmisbaar

Voorzitter Doekle Terpstra van Techniek Nederland is niet verbaasd over de onderzoeksresultaten. ‘Als technische vakman of vakvrouw voel je dat je onmisbaar bent. Je doet belangrijk werk, waarmee we grote maatschappelijke vraagstukken kunnen oplossen. De energietransitie bijvoorbeeld, die krijgen we zonder techniek niet voor elkaar. Technici zijn de makers van morgen. Dat besef dringt steeds meer door.’

Veelzijdige sector

De arbeidsmarkt voor technici is veelzijdig en biedt uiteenlopende mogelijkheden. Technische vakmensen zorgen voor verwarming, water, verlichting en verduurzaming van woningen. Ze zijn onmisbaar voor energiezuinige kantoorgebouwen en industrie, voor een gezond binnenklimaat in scholen en ziekenhuizen en voor veilige wegen en tunnels. Technische projecten worden steeds complexer en uitdagender. Daardoor is er in de technieksector niet alleen veel perspectief voor moderne vakmensen, maar ook voor ingenieurs met een academische opleiding.

Superhelden De campagne #jekuntzoveelmeerindetechniek zal een aantal jaren gaan lopen. In de uitingen ligt de nadruk op de veelzijdigheid van de sector. De superhelden (‘Geniuses’) die de blikvangers van de campagne zijn, vertegenwoordigen de diverse deelmarkten in de techniek. Zo is er een Home & Living Genius, een Infra & Mobility Genius, een Business en Buildings Genius, een High Tech Genius en een New Energy Genius. De komende tijd zijn ze in de openbare ruimte te zien op billboards en abri’s, maar ook online en op social media.

Onderwerp:
ArbeidsmarktTechniek

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×