Erwin Boutsma
In Wired deze maand aandacht voor sterke vrouwen in de technologiewereld.
Het mediaplatform Wired – ‘Ideas, technology, design, business’ – blinkt uit in moderne onderzoeksjournalistiek: intrigerende artikelen over nieuwe technologie, met aandacht voor de maatschappelijke context en de inspirerende mensen achter de ideeën.
Wired interviewt in de oktobereditie Whitney Wolfe, medebedenker van dating-app Tinder. Haar vertrek bij Tinder, na een in de rechtzaal beslechte ruzie over sexueel grensoverschrijdend gedrag van een collega, deed haar besluiten dat de wereld zit te wachten op meer technologie die initiatief bij vrouwen legt. Dating-app Bumble, nu met 17,5 miljoen gebruikers, was het resultaat: het lijkt op Tinder, maar na een digitale match kan alleen de vrouw een vervolg initiëren. ‘I have seen abuse in almost every form of connecting, and I want to reconfigure the way we treat each other. That’s the core of Bumble’, zegt de 27-jarige ondernemer.
Haar volgende stap: Bumble Bizz, een ‘empowered LinkedIn’, waarin het initiatief voor interactie bij vrouwen ligt, om sexisme in zakelijke omgeving te bestrijden. Zoals vaak met Wired vraag je je af: wordt dit een flop of blijkt achteraf dat Wired er visionair vroeg bij was?