Mischa Brendel
Een joint venture van Medusa Explorations, StadLandwater en WBCiviel heeft een systeem ontwikkeld om de kwaliteit van het wegdek en de onderliggende lagen op een non-destructieve manier in kaart te brengen.
Het systeem, Weginzicht, bestaat uit een meetwagen die met een grondradar het wegdek scant en een gammaspectrometer, die de natuurlijke achtergrondstraling van steenlagen meet. Het grondradarsysteem bevindt zich achterop een wagen en hangt in de lucht. Tijdens het rijden zendt deze tientallen keren per seconde hoogfrequente radiopulsen uit. Hoe diep de radar meet, hangt af van de gebruikte radarantenne. Uit de metingen vallen de dikten en typen van de verschillende bodemlagen op te maken, evenals de eventuele aanwezigheid van puin en grote losse objecten. Ook is in sommige gevallen (beginnende) scheurvorming waar te nemen.
De gammaspectrometer bevindt zich voor op de auto, circa 50 cm boven het wegdek. Aan de natuurlijke achtergrondstraling van steenlagen valt op te maken wat de mineraalsamenstelling van het steenslag in de weg is; het systeem kan bijvoorbeeld onderscheid maken tussen graniet en zandsteen.
De meetwagen, waarvan er momenteel één rondrijdt, kan zijn metingen verrichten terwijl deze meerijdt met het gewone verkeer, waardoor er dus geen verkeershinder optreedt. Gemeten data worden gekoppeld aan gps-coördinaten.
De analyse van de data gebeurt achteraf en de duur van de analyse hangt af van de vraag van de klant. Zo duurt een analyse van de dikte van het asfalt minder lang dan een analyse van de laagopbouw van het wegdek. Voor het laatste type analyse zijn bovendien extra grondboringen nodig.