Nieuws
0

Wereldprimeur voor energieneutrale brug

Armand van Wijck

Infrateam N50, bestaande uit de aannemerscombinatie KWS infra, Van Hattum en Blankevoort, Boskalis en Hollandia, is momenteel bezig met de laatste werkzaamheden aan de 550 m lange en 34 m brede nieuwe Ramspolbrug.

Wanneer gereed, begin 2013, zal de basculebrug energieneutraal zijn; volgens opdrachtgever Rijkswaterstaat een wereldwijd unicum.

Iedere keer dat de vallen (de beweegbare brugdelen) van respectievelijk 430 en 210 ton zakken, wordt de potentiële energie die hierbij vrijkomt, opgeslagen. Samen met 320 zonnecellen die de aannemer aan de zijkanten van de brug plaatst, moet dit genoeg energie opleveren om de brug weer mee te openen. ‘De elektromotoren van de brug zijn middels een panamawielconstructie verbonden met de vallen die ze aandrijven’, legt ing. Gerald Beekelaar, technisch manager van Rijkswaterstaat, uit. ‘Afhankelijk van het overgewicht van de brug en de windbelasting nemen de elektromotoren met deze constructie – met name bij het sluiten van de brug – een krachtkoppel op. Hierdoor gaan de motoren werken als generator en leveren ze energie terug aan het net.’ Dit beperkt het energieverbruik van een brugbeweging. Is er vervolgens nog energie over, dan wordt dit opgeslagen in enkele tientallen accu’s die zich in een systeemkast bevinden in de brugkelder. ‘Met de opgeslagen energie kan bij een stroomstoring de brug nog minstens twee keer bediend worden’, aldus Beekelaar.

Het dwarsprofiel van de brug is opgebouwd uit de N50 (2×2 rijstroken), een parallelweg en een fietspad. De nieuwe brug moet de huidige Ramspolbrug over het Ramsdiep en de Ramsgeul op de N50 tussen Kampen en Emmeloord vervangen. Met een hoogte van dertien meter hoeft de nieuwe brug minder vaak open voor scheepvaartverkeer. Beekelaar: ‘Dat zal maximaal 1.800 keer per jaar zijn, ten opzichte van ongeveer achtduizend keer met de oude brug.’

Het energieneutrale ontwerp bevat allemaal beproefde technieken, maar de combinatie van technieken maakt volgens Beekelaar de brug innovatief. Hij besluit: ‘Het is zeker ook toepasbaar bij andere elektromechanisch aangedreven bruggen. Of het voor hydraulische aandrijving ook werkt, daar zijn we nog niet over uit.’

Onderwerp:
BouwCiviele TechniekEnergie

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten