De maakindustrie ondergaat een ingrijpende transitie. De sector kampt met uitdagingen, zoals hoge loonkosten, stijgende energieprijzen, verstoringen in de toeleveringsketen, economische onzekerheid, een tekort aan gekwalificeerd personeel, geopolitieke spanningen, en nieuwe duurzaamheidsregels.
In Nederland zijn de gevolgen al merkbaar. Het faillissement van windmolenproducent EAZ Wind en metaalbedrijf Wil Waelbers Design zijn slechts enkele voorbeelden. Toch schuilt in deze uitdagende tijden ook potentieel: maakbedrijven die slim inspelen op trends zoals digitalisering, duurzaamheid en ESG-wetgeving, kunnen uitgroeien tot toekomstbestendige spelers.
Met de juiste strategische partners kan technologie een cruciale rol spelen bij het aanpakken van deze obstakels. Fujitsu schetst vier belangrijke voorspellingen die in 2025 bepalend zullen zijn voor het succes van de maakindustrie.
1. Maakbedrijven moeten hun mindset veranderen
Als maakbedrijven vandaag duurzame processen implementeren, dan doen ze dat meestal om kosten te besparen op energie en om te voldoen aan wetgeving. In 2025 moeten bedrijven van mindset veranderen en duurzaamheid in hun belangrijkste bedrijfsdoelstellingen opnemen:
- Van tactisch naar strategisch denken: veel maakbedrijven richten zich bij technologieën zoals AI nog te veel op kortetermijnwinst. Een bedrijf dat computer vision bijvoorbeeld enkel inzet om ingenieurs te vervangen en kosten te besparen, mist voordelen, zoals strategische kwaliteitsverbetering en minder fabricagefouten. Dit levert op lange termijn een betere reputatie en meer marktaandeel op.
- Van focus op technologie naar focus op doelstellingen: maakbedrijven raken vaak verstrikt in de beloftes van technologieën zoals AI zonder eerst bedrijfsdoelen te definiëren. In plaats zich af te vragen hoe ze technologie kunnen gebruiken, moeten ze eerst bepalen wat hun objectieven zijn, onder andere omtrent duurzaamheid.
- Van denken in silo’s naar holistische integratie: maakbedrijven mogen initiatieven op vlak van digitale transformatie niet meer beschouwen als geïsoleerde projecten. Duurzaamheid moet in de hele levenscyclus van een product verweven zitten. Dat kan alleen maar als bedrijven de silo’s tussen departementen afbreken en samenwerking stimuleren.
In 2025 gaan maakbedrijven hoe dan ook voordeel halen uit AI-technologie. Vooral AI-agents bieden veel potentieel om de toeleveringsketen van maakbedrijven te optimaliseren.
2. Strengere regelgeving transformeert de sector
De maakindustrie wordt steeds meer beïnvloed door strengere duurzaamheidseisen:
- Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD): Vanaf 2025 gelden uitgebreidere rapportageverplichtingen, die ook grote niet-EU-bedrijven met activiteiten in de EU raken.
- EU Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSD): Bedrijven moeten de impact van hun toeleveringsketens op mens en milieu analyseren en aanpakken.
- Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM): CO2-uitstoot zal vanaf 2025 direct invloed hebben op de importkosten van producten.
Deze regelgeving dwingt bedrijven wereldwijd om duurzaamheid centraal te stellen in hun strategie.
3. Nieuwe wetgeving verhoogt ook Amerikaanse focus op ESG
In navolging van de ESG-wetgeving die Europa implementeert, gaan ook Amerikaanse maakbedrijven hier meer aandacht aan besteden. Bedrijven die in de EU actief zijn, zullen zelf aan de normen moeten voldoen. Ook spelers die alleen in de VS gevestigd zijn, sluiten zich aan bij deze trend. Wellicht zal de EU-wetgeving straks ook een Amerikaanse tegenhanger krijgen, al valt dat natuurlijk af te wachten na de verkiezing van Donald Trump als Amerikaanse president. In elk geval doen organisaties er goed aan om hier proactief mee bezig te zijn. Zo nemen ze een voorsprong op de concurrentie en bovendien biedt het mogelijkheden om milieubewuste klanten aan te trekken, nieuwe markten te betreden en de merkreputatie te verbeteren.
4. Europese maakbedrijven optimaliseren energieverbruik
Hoge energiekosten zijn in Europa een belangrijke reden waarom maakbedrijven hun energieverbruik willen optimaliseren.. Door de volledige levenscyclus van een product te analyseren – van grondstoffen en logistiek tot productie en gebruik – kunnen bedrijven verspilling minimaliseren, kosten verlagen en hun CO2-uitstoot verminderen.
In 2025 zullen veel bedrijven investeren in technologieën die meer inzicht bieden in energieverbruikspatronen. Dit maakt snellere optimalisatie en effectievere energiebesparingsstrategieën mogelijk, met positieve effecten op zowel het milieu als de bedrijfsresultaten.
Dit artikel kwam tot stand op basis van een ingezonden persbericht en biedt inzichten van Fujitsu Benelux. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.