Port of Antwerp-Bruges, de haven van Antwerpen en Brugge gaat de Europaterminal in de haven van Antwerpen volledig vernieuwen zodat de haven de grootste containerschepen kan blijven ontvangen en de capaciteit met een derde kan toenemen. Het project, dat in oktober 2022 officieel begon, duurt negen jaar en wordt in drie fasen uitgevoerd. Zo wordt onder andere de huidige kademuur afgebroken en een nieuwe muur van 1.200 meter gerealiseerd. En daarbij wordt rekening gehouden met de natuur en de omgeving.
TM Europa Terminal Civiel, Boskalis, Vroom Funderingstechniek B.V., Artes-Roegiers, Artes Depret en Herbosch-Kiere realiseren het project. De projectkosten bedragen 335 miljoen euro en als alles volgens plan verloopt is het in 2031 afgerond. Het ontwerp is van Tractebel Engineering.
Het eerste funderingswerk voor de nieuwe kademuur, de Deense kademuur genoemd, begon op 29 juni 2023 en werd 20 september 2023 afgerond. Bijzonder is dat er voor het eerst een hybride funderingsmachine wordt benut, de Hillcon HSCX1500GLS-E funderingsmachine. De volledig softwarematig en elektrische gestuurde machine zal in totaal 709 vibropalen funderen met een diameter van 559 mm en een voet van 680 mm van het type HBF. In totaal worden er vijf heimachines gebruikt om de vibropalen in de bodem te krijgen.
Verder lezen?
Log in of abonneer je op TW om verder te lezen.
Klik hier en krijg direct toegang tot de premium-artikelen.