Rob van Ginneken
In december lanceert Nissan de Leaf, het eerste model voor volumeproductie dat geheel als elektrische auto is ontwikkeld. Nissan bouwt zelfs de 80 kW-elektromotor in eigen huis. Voor de productie van de onzichtbaar onder de vloer verstopte lithiumionaccu’s zorgt AESC, een samenwerkingsverband van Nissan en NEC.
De Leaf krijgt 48 modules met telkens vier gelamineerde cellen mee. In Japan kan AESC tot zestigduizend accusets per jaar bouwen. Binnen twee jaar volgen accufabrieken in de VS (productiecapaciteit 200.000), Groot-Brittannië en Portugal (beide 60.000).
Â
De Leaf biedt volgens de Amerikaanse teststandaard LA4 een actieradius van zo’n honderdzestig kilometer. De Europese NEDC-cyclus scoort beter, maar is volgens Nissan minder realistisch.
Â
In ons land krijgt de Leaf de prijs van een luxe Golf. Het accupakket moet apart worden gehuurd voor een maandbedrag ‘ter hoogte van een tank benzine’. ‘Onder de streep moet het rijden tien tot vijftien procent goedkoper zijn dan met een benzineauto’, zegt Van der Meer. Hoe het met de laadpunten staat? ‘In Amsterdam zijn de voorbereidingen al heel ver.’