Jan Spoelstra
Afgelopen weekend heeft het Eindhovense studententeam InMotion een record gezet op het TT Circuit Assen. Een volledig elektrische raceauto ging rond op het ruim 4,5 km lange circuit in een tijd waar menig racewagen zich op stuk zal bijten.
Het betreft de 400 kW sterke IM/e, een elektrische racewagen gebaseerd op het ontwerp van een Formule 3 wagen. De auto haalde een tijd van 1:43:059 op het TT Circuit Assen tijdens het evenement Experience Electric Day.
Die tijd is vergelijkbaar met de GT4-raceklassen, waarin licht aangepaste sportwagens voor op de weg, zoals de Porsche 911, rijden. De tijden van de even zware en half zo krachtige Formule 3 worden voorlopig nog niet gehaald. ‘De belangrijkste reden daarvoor is de snelheid waarmee we de accu’s kunnen ontladen, zonder dat deze oververhit raken’, aldus Niels Janssen, technisch manager bij het studentenraceteam InMotion van de TU Eindhoven en Fontys hogescholen. In de 658 kg wegende wagen ligt een 180 kg zwaar accupakket met een energie-inhoud van 11,3 kWh. Slechts 80 kg daarvan bestaat uit feitelijke batterijen, de rest is voor de koeling, sensoren en andere elektrotechnische onderdelen voor het battery management system. Dat maakt dat deze raceaccu’s een lagere energiedichtheid hebben dan straatauto’s.
‘We kunnen ook nooit heel veel rondes achtereen rijden’, vervolgt Janssen. ‘Net wanneer de coureur zijn rempunten en bochtensnelheid een beetje in kan schatten, moet hij alweer naar binnen om de accu’s op te laden, en daardoor kunnen we de rondetijden moeilijk optimaliseren.’
Lees verder onder de video
De twee Yasa 750 R-elektromotoren zitten direct op de wielen gekoppeld, zonder overbrenging. Janssen: ‘Dit scheelt gewicht, maar vermindert de acceleratie. We hebben nooit een 0-100 km/h tijd opgenomen; deze auto is geoptimaliseerd voor de snelst mogelijke rondetijden, voor snelheden tussen 100 en 250 km/h.’
Het doel van het team is om een auto te bouwen voor de 24-uurs-race van Le Mans in de toekomst. ‘Daarvoor zijn we echt op zoek naar technologie om de accu’s snel op te laden tijdens pitstops en te ontladen op de twee rechte stukken van 2 km lang aldaar’, zo schetst Janssen de toekomst voor dit project.
Kent deze technologie nog een spin-off naar de openbare weg? ‘De technologie om accu’s snel te laden is zeer geschikt voor elektrische vrachtwagens. Als een vrachtwagen met twee chauffeurs met verse producten op en neer naar Zuid-Europa gaat, moet je snel op kunnen laden. Wij werken eigenlijk omgekeerd van de autosport, waar soms technologie uit doordruppelt naar de openbare weg. Wij vinden dit snelladen zo’n belangrijk maatschappelijk thema, en gebruiken het optimalisatievraagstuk om zo snel en veel mogelijk elektrische rondjes op een circuit te rijden om deze technologie door te ontwikkelen.’